Thursday, December 29, 2011

final exam - 4th year_1st sem




final exam start 29/12/11 sampai 15/1/12..

tp, paper 1st sy start tahun depan, 3 jan 2012...
pastu 6 jan, 7 jan.. dan paper t'akhir 14 jan 2012 =D

ucapan sy utk kwn2:
gud luck utk peperiksaan akhir
sori klu ada wat slh.. halal smua ilmu...
semoga ALLAH permudahkan kita utk menjawab...
semoga kita smua m'dpt result yg baik.. insyaALLAH, aminn..
YAKIN dgn ALLAH.. semoga kita smua di rahmati ALLAH...

utk diri sendiri:
gud luck suraya
semoga ALLAH permudahkan sgla nya..permudahkan utk blajar n m'jwb soalan
exam..insyaALLAH, aminn =D
YAKIN dgn ALLAH...
ALLAH maha mengetahui apa yg terbaik utk hambaNYA...
via Zaharuddin.net

Jika ingin tahu akhlak sebenar seseorang, lihatlah dia sewaktu dia sangat marah;

Jika ingin melihat kehebatan akhlaknya lihatlah dia sewaktu berurusan dengan orang yang mencerca & membencinya

Jika ingin lihat keadilan mindanya dan kebaikan pola pemikirannya, lihatlah cara dia berbincang dengan pandangan berbeza dengannya.

sumber: ilmi-islam.com

Wednesday, December 21, 2011

klas EOP



nie grup utk subject EOP..
english for occupational purpose...

ahli2 grup sy : atin, qilah, ezzah, carem, suraya n ameerah...

1st time group dgn bdk international...
mula2 rasa takut...
tp, sbnrnya
si ameerah nie sgt2 laa friendly nyer..

alhmadulillah..
smua saling membantu...
dan dpt 'improve'kan english..
hehehehehe.....

mula2 pening gak nak wat project nie..
hanay ALLAH yg tahu..
betapa cuaknyer km...
takut nyerrrr
pening2...
xpaham...
mcm2 prasaan bercampur baur...

pertama kali nk present style business nie
bdk engin, kena present mcm bdk econ..
byk aspect yg kena amik tahu...
kepentingan pelanggan, pengguna n diri sndri...

ALHAMDULILLAH...
ALLAH permudahkan km....
ALLAH permudah kn km utk present...
dan ALHMADULILLAH, madam puas hati...
dan ckp "EXCELLENT"...
Alhamdulillah...
syukur...

thank you ALLAH...
thank you kt team members....
tq madam...
tq kt kwn2 kelas...
^____~

Monday, December 19, 2011

I've been proposed & I'm engaged :D



serius rasa sweet sgt2 bila tgk video nie...
harap bro + sis nie berkekalan smpai JANNAH.. amin...

sgt2 tersentuh bila tgk.... sweet n comey....

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (QS 2:216)"

Sunday, December 11, 2011

'Dean list' kerana Allah | iluvislam.com + discover the beauty of islam


'Dean list' kerana Allah | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kehidupan sebagai seorang pelajar pastilah tidak dapat lari daripada peperiksaan. Apabila menyebut tentang peperiksaan, tidak dapat tidak, keputusan peperiksaan amatlah dititikberatkan. Sudah menjadi lumrah, yang mendapat markah tinggi itu bersalut kegembiraan dan mereka yang mendapat markah rendah berselubung duka.

Setelah keputusan peperiksaan keluar, terdapatlah beberapa orang pelajar yang tidak mendapat markah yang diharapkan. Selepas selesai bermuhasabah, maka mereka berpendapat, belajar bukan kerana Dean list, tetapi belajar kerana Allah. Sekali saya memandang seperti tidak ada yang silap.

Ya, benar! Belajar kerana Allah. Tidak ada yang silapnya di situ.

Matlamat yang disalahertikan

Bagi kebanyakkan pelajar tahun 1 di sini, dan saya percaya di mana-mana pun, semua orang akan meletakkan target, "Sekurang-kurangnya, Dean list". Saya juga pernah meletakkan target sedemikian.

Timbulnya pendapat seperti di atas membuat aku sedikit lega. Tak dapat Dean list pun tidak mengapa. Janji, aku belajar kerana Allah. Namun aku tertanya-tanya, salahkah belajar kerana Dean list? Tidak bolehkah kita belajar kerana Allah dan dalam pada masa yang sama mendapat Dean list?

Pernah dikisahkan tentang seorang pemuda berperang kerana ingin mendapatkan bidadari. Maka timbul satu persoalan. Adakah dia berperang kerana Allah?

Ulama bersependapat mengatakan beliau berperang kerana Allah. Ini kerana, beliau yakin dengan balasan Allah janjikan iaitu balasan syurga dan bidadari. Berperang untuk menuntut janji-janji Allah.

Begitu jugalah dengan kita. Sunnatullah mengatakan mereka yang berusaha akan berjaya. Itu hukum alam. Syarat dan akibat. Mahukan akibat yang baik, ada syarat-syaratnya. Mahukan akibat yang kurang baik, ada syarat-syaratnya. Jadi bukankah mengejar kejayaan itu juga menunjukkan bahawa kita yakin dengan Allah? Percaya dengan sunnatullah?

Adakah mengejar kejayaan atau dalam konteks kita, Dean list adalah salah? Tidak kerana Allah?

Matlamat dan usaha

Tersebutlah kisah seorang pelajar yang terkejut dengan keputusan peperiksaan beliau. Maka terlintaslah dibenaknya, "Mesti aku belajar tidak ikhlas kerana Allah". Maka dibetulkan niatnya. Semester seterusnya keadaan yang sama berulang. Keputusan masih sama, tidak berubah. Maka hatinya berkata, "Mungkin aku tidak cukup ikhlas". Kehidupannya diteruskan seperti biasa. Tidak apa yang berubah.

Dimana silapnya?

Cara kita bermuhasabah. Muhasabah niat itu tidak salah. Cuma muhasabah niat sahaja tanpa diteliti usaha yang telah kita berikan itulah yang silap. Mungkin saja usaha yang kita letakkan sudah sangat hebat, sehebat rakan-rakan kita yang lain. Rakan-rakan yang cemerlang dan selalu mendapat tempat teratas. Tapi, cukupkah?

Manusia itu berbeza. Usaha yang perlu bagi mereka dan kita tidak sama. Andai masih gagal sedangkan sudah berusaha. Itu maknanya, usaha kita belum cukup. Masih ada ruang untuk berusaha.

Jangan sampai koreksi niat setiap hari , keputusan masih juga sama. Akhirnya Tuhan yang dipersalahkan. Usah kita lupa, sunnatullah yang Allah tetapkan. Kejayaan tidak datang tanpa usaha. Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.

Kesimpulan

Mengejar kejayaan itu tidak salah. Malah Islam sendiri menggalakan umatnya mengejar kejayaan dunia dan akhirat. Yang tinggalnya cuma, kenapa kita mahu berjaya. Niatlah kerana Allah kerana dengan itu segala benda yang baik dikira ibadah. Niatlah untuk mendapat kejayaan, kerana kita ialah umat yang Allah muliakan kerana Islam.


nie laa, penulis utk artikel nie::
Muhammad Fahmi Bin Md Yusof Pelajar perubatan tahun 2 di Jordan University of Science and Technology, Irbid, Jordan. http://kunzalameyh.blogspot.com/.



mengapa perempuan perlu jadi muslimah sejati?..


sy ada bc artikel ni dr ilmi-islam pnya website ->
tekan sini


sgt tertarik dgn artikel nie.. and nak share dgn smua =D
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Setiap perempuan pastinya ingin menjadi yang terbaik. Namun, seperti bagaimana ingin menjadi yang terbaik? Walau zahir mereka nampak kabur namun jauh di lubuk hati mereka ingin berubah. Mereka tidak pinta mereka kabur namun hati mereka tidak kukuh untuk melangkah keluar daripada zon selesa yang sedia ada. Apetah lagi, tiada dorongan yang kuat daripada sekeliling membuatkan mereka hanya membiarkan niat itu usang di dalam hati tanpa diekspresikan melalui amalan.

“Sesungguhnya agama seseorang adalah bergantung kepada agama (cara hidup) sahabatnya”

Rasulullah SAW sendiri sangat berhati-hati dalam mencari kawan. Jika baik sahabatnya, baiklah juga dirinya dan sebaliknya. Suasana sekeliling itu sangat penting pada diri seseorang dalam proses untuk dia berhijrah ke jalan Allah.

Oleh sebab itu, kita digalakkan agar berada dalam sekeliling yang baik dan membantu dalam penghijrahan kita ke jalan-Nya. Jika tidak, melesetlah hidup kita kerana mereka. Bukanlah bermaksud kita patut menjauhkan sahabat yang kurang baik tetapi kita digalakkan untuk mencari sahabat yang baik di sampung menjadi sahabat yang baik terlebih dahulu terutamanya untuk sesiapa yang mula ingin mencari nafas baru ke alam kehidupannya yang baru untuk berhijrah di bumi Jihad hanya kerana Allah.

Namun masih, perempuan yang kabur zahirnya terus mengaburkan hatinya sedangkan Allah telahpun membuka hatinya untuk menerima hidayah. Mereka tidak berusaha untuk mengekspresikan apa yang ingin diubah kepada amalan. Kerap kali sahaja mereka dinasihatkan untuk berubah ke arah kebaikan namun mereka terus menerus mengabaikannya sekaligus menutupkan pintu hati mereka daripada menerima hidayah Allah.

“Beruntunglah mereka yang ditegur demi kebaikan yang tidak mereka lihat. Allah telah menghantar seseorang untuk menegur, moga dengan itu jika dia menerima teguran, Allah akan lapangkan dadanya dan masukkan taufiq dan hidayahNya. Ada pun yang berpaling dari teguran dan kemudian memarahi orang yang menegurnya, dikhuatiri Allah menggelapkan hatinya yang sudah hampir mati.”

Tahukah anda? Kerana perempuanlah lelaki boleh masuk Neraka. Perempuan juga sangat berkuasa kerana menjadi fitnah kepada dunia. Oleh sebab kekuasaannya itulah mereka dapat memasukkan lelaki ke dalam Neraka. Terdapat 4 golongan lelaki yang masuk Neraka kerana perempuan:

1. Ayah

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

2. Suami

Apabila seorang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

3. Abang

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke pula abang-abangnya jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di Akhirat.

4. Anak Lelaki

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di Akhirat kelak nantikan tarikan ibunya.

Wahai anak perempuan,
Tidakkah dikau mengasihani ayahmu. Dia penat bekerja untuk memberi nafkah. Dia besarkan dikau dengan sebaiknya. Dia korbankan penat-lelahnya untuk besarkan dikau. Mungkin juga ayah tidak menekankan dikau dengan ajaran agama tetapi tidak mahukah dikau berubah untuk selamatkan ayahmu di Neraka. Dia juga bukan ahli maksum tanpa dosa tetapi dia juga melakukan dosa. Malahan dia tidak sendiri tidak dapat menampung dosanya yang tersedia ada.

“Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke Neraka. Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga suaminya itu hampir ke Neraka.”

Haruskah dikau menyalahkan ayah semata-mata kerana dia tidak memberi penekanan yang tegas kepadamu sebagai seorang perempuan? Adakah dikau tidak menyayangi ayahmu? Sanggupkah dikau biarkan ayahmu masuk Neraka HANYA KERANAMU? Mengapa tidak mahu dikau sendiri yang berubah kerana dikau ingin menjaga ayah daripada ditarik ke Neraka?

Sungguh dikau SANGAT KEJAM kerana dikau sengaja biarkan ayahmu ditarik ke dalam Neraka. Dia ayahmu, dia ayahmu, dia ayahmu. Selangkah ayahmu ingin masuk ke Syurga dikau tarik dia ke Neraka. Selangkah lagi ayah menuju ke Syurga dikau tarik dia ke Neraka. Kasihanilah ayahmu.

Mungkin dia tidak tegas dalam penekanan didikan agama ke dalam dirimu tetapi sanggupkah dikau biarkan ayah masuk Neraka??

Tidakkah dikau sayang dan kasihkan ayahmu??

Sanggupkah dikau biarkan ayah di Neraka sendirian HANYA KERANAMU??

Dia ayahmu. Ayah yang membesarkanmu. Dia didik dikau bagai menatang minyak yang penuh tetapi di Akhirat nanti, dikau biarkan dia di Neraka. Dikau persalahkan dia kerana kurangnya didikan agama. Sanggupkah dikau?



Wahai isteri,
Suamimu adalah lelaki yang dikau cintai. Dia adalah suami yang dikau telah kahwini. Dialah yang memberimu nafkah, mendidik anak-anak. Dialah yang bersamamu tika dikau susah. Dialah yang memberi kegembiraan ke dalam dirimu tika dikau sedih. Dialah pendorong untuk dikau tabah dan sabar dengan segala kesusahan. Dia penat bekerja mencari nafkah untukmu dan anak-anakmu.

Sanggupkah dikau membiarkan dia ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sanggupkah dikau biarkan suami yang dikau cintai ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sungguh biarpun dia diam dengan dirimu, namun tidak mahukah dikau berubah untuk menjaganya daripada ditarik ke Neraka di Akhirat kelak?? Dia sendiri tidak mampu menampung dosanya, apetah lagi dosamu. Tidakkah dikau rasa bersalah, setiap kali dikau melangkah keluar dengan penutupan aurat yang kurang, dikau telah MENAMBAH dosanya untuk menempah tiket ke Neraka.



Wahai adik perempuan,
Abangmu adalah lelaki yang bakal menggantikan ayahmu. Dialah yang akan menjadi pengganti ayahmu mencari nafkah demi keluarga. Dialah yang akan berpenat lelah untuk mencari nafkah. Dia adalah tempat untuk kau mengadu masalah yang pernah kau adukan pada ayah pada suatu masa dahulu. Tetapi apabila ayah tiada, dialah yang menjadi penggantinya.

Sanggupkah dikau biarkan abang yang berpenat lelah mengganti ayah mencari nafkah ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sanggupkah dikau biarkan abang yang memanjakanmu ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sanggupkah dikau biarkan abang yang menjadi tempat kau adu ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sungguh biarpun abang diam dan tidak menegur perilaku dirimu, namun tidak mahukah dikau berubah untuk menjaganya daripada ditarik ke Neraka di Akhirat kelak?? Dia sendiri tidak mampu menampung dosanya, apetah lagi dosamu. Tidakkah dikau rasa bersalah, setiap kali dikau melangkah keluar dengan penutupan aurat yang kurang, dikau telah MENAMBAH dosanya untuk menempah tiket ke Neraka.



Wahai ibu,
Anak lelakimu adalah darah dagingmu. Ibu pasti sayang anak lelakimu kerana dialah darah dagingmu yang dikau lahirkan, yang dikau belai ketika kecil, yang dikau suapkan makan, yang dikau berikan keperluan tika dia perlukan. Ibu, dia anakmu. Ibu pasti sayang dia dengan perasaan sangat dalam.

Sanggupkah dikau biarkan anak lelakimu yang merupakan anakmu yang sangat disayangi ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sanggupkah dikau biarkan anak lelaki yang dikau lahirkan, suapkan makan dan berikan keperluan, ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU??

Sungguh biarpun dia diam dan tidak menegur perilaku dirimu, namun tidak mahukah dikau berubah untuk menjaganya daripada ditarik ke Neraka di Akhirat kelak?? Dia sendiri tidak mampu menampung dosanya, apetah lagi dosamu. Tidakkah dikau rasa bersalah, setiap kali dikau melangkah keluar dengan penutupan aurat yang kurang, dikau telah MENAMBAH dosanya untuk menempah tiket ke Neraka.

Sanggupkah kita membiarkan mereka ditarik ke Neraka HANYA KERANAMU wahai perempuan? Mengapa tidak kita berubah, berusaha menjadi muslimah sejati agar mereka dapat diselamatkan daripada ditarik ke Neraka.

Marilah kita berubah daripada perempuan kepada muslimah sejati agar 4 golongan lelaki ini tidak menjadi mangsa tarikan kita ke Neraka HANYA KERANA PEREMPUAN. Mereka bukanlah ahli maksum yang terpelihara daripada dosa tetapi mereka juga melakukan dosa. Namun jika dosa mereka tidak mampu mereka tampung, apetah lagi, menampung dosa kita.



Ciri-ciri Muslimah Sejati

Solat tepat waktu
Banyak amalan sunat dan bibir basah dengan zikir.
Butir bicaranya terselit dengan kalimah seperti bismillah, alhamdulillah, insyaALLAH, subhanallah, Allahuakhbar dan lain-lain zikir.
Tidak mengeluh dengan masalah remeh kehidupan hariannya.
Bercakap dengan rendah suara.
Lembut dan halus tingkahlakunya.
Tuturbicara yang senang didengar tanpa kata lucah atau sumpah seranah.
Pakaian longgar tanpa mendedahkan bentuk tubuh.
Rambut, leher dada yang sentiasa ditutup dan dijaga dari pandangan lelaki bukan muhrim dan mereka bukan Islam.
Sukakan kanak-kanak dan kanak-kanak menyukainya.
Pandai mengambil hati orang tua.
Menghormati dan taat ibubapa.
Kesayangan keluarga dan tetangga.
Contoh kepada adik-adik dan mencontohi orang tua.
Berkuku pendek sentiasa bagi menyempurnakan wudhu.
Rambut tak diwarnakan.
Banyak dan murah dengan senyuman.
Banyak mendengar dari bercakap.
Senyuman adalah ketawanya.
Tidak ketawa terbahak-bahak.
Suaranya tidak lantang dan jarang didengari oleh lelaki bukan muhrim.
Tidak suka bersiar-siar atau keluar rumah tanpa urusan penting bagi mengelakkan fitnah.
Menjauhi kumpulan yang sedang mengumpat dan mengeji supaya tidak dikira bersubahat.
Tidak menghebohkan kedukaan hatinya dan menyembunyikan kesedihannya.
Menerima dugaan sebagai ujian ALLAH dan kafarah dosanya.
Sentiasa berdoa baik untuk keluarga, orang lain dan juga untuk orang yang menganiayanya.
Pandai bergaul dengan semua orang tanpa mengira tahap pendidikan dan taraf.
Tidak boros dalam berbelanja dan pandai menguruskan kewangannya.
Berhati-hati dengan apa yang dimakannya dan menjauhi makanan syubhah.
Sayangkan dan kasihan binatang peliharaan seperti kucing, arnab, burung, ikan dan lain-lain.
Suka kepada alam sekitar, suka berkebun dan bunga.
Menitik-beratkan aurat yang dianggap remeh seperti tumit kaki, kaki, siku dan lengan. Caranya dengan memakai sarung tangan dan sarung kaki.


"Jangan hanya keranamu, ayah, suami, abang dan anak lelakimu jadi tarikan ke Neraka kelak, sendirian di Neraka

HANYA KERANA DOSAMU

oleh sebab hidayah Allah yang telah kau abaikan."

pesanan untuk diri sendiri.. pesanan utk seseorg yg bernama NUR SURAYA BINTI MOHD ROSLAN...

nie jugak utk adik2, kwn2, dan smua muslimah2..

insya ALLAH...

semoga kita smua menjd MUSLIMAH SEJATI... aminn....

ilmi-islam

saya suka bc website ilmi-islam.. mcm2 yg ada dlm website nie... pasal motivasi, kehidupa.. yg paling sy suka ada byk222 artikel psl islam - pasal pergaulan, ALLAH etc... nie link utk website tue.. click laa yea...

tekan sini



smoga kita sama2 dpt ilmu yg bermanfaat, insyaALLAH... =D

Friday, November 18, 2011

20 Little Ways to Drop Pounds

20 Little Ways to Drop Pounds

kejutan sambutan hari jadi

TERIMA KASIH ATAS KEJUTAN SAMBUTAN HARI JADI YANG KE 23...
SAYA SANGAT SAYANG KAMU SEMUA...
TERIMA KASIH YEA....
TERHARU SANGAT2... HEHEHEHEHEH....
(ayat nk BM gilerr.. hihihi)









apasal nk letak gambaq yang sama dua kali -.-'... aigooo *tetiba*


saya suka ayat2 nie.... SUSU... SS.... WE <3 YOU....


TERIMA KASIH SGT2 - WANA, QUYA, SYADAY, FATEHA, CAREM, IKA
*(^_____^)*

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Monday, November 14, 2011

PASTA - Lee Sun Gyun

balik cuti aritue,
mmg asyik tgk tv jaa...

tgk berita live pnya..
sbb kat sini slau bc paper online jaa
jd,feel dia mcm lain ckit...

dh syik dok tgk tv..
jap2 bukak tv3.... jap2 ntv7.... jap2 tv2...

bila dh godek2 tv,
tertengok laa citer PASTA nie...
sy slh seorg kipas-susah-nak-mati korea...
aaarrrrrggghhhhh *scream*

citer pasta nie pkul 5pm
setiap hari isnin sampai jumaat...
*dh mcm duta tv2 laa pulokk...

actually, citer nie citer tahun lpas 2010
baru nk tgk...
dulu saidah penh ckp citer nie best..
tp, sy x ambik pusing pun...
last2, baru sedar yg citer nie best and hero yg best...

tgk pn dh episod nk ujung2 dh...
dlm citer nie mmg dia tunjuk sebijik2
cara nk masak... especially msk pasta...
sbb tue laa citer korea best... real action, babe..

dlm citer nie
jatuh hati sgt22222 dgn hero dia chef choi
atau nama sbnr LEE SUN GYUN...

suka sgt2 watak chef choi nie...
mmg panas baran + garang...
bila dia marah, macho abiss.... suka2..

suka sgt2...
sbb dia nmpk lelaki abis..
dgn garang dia...
waaa....dh jatuh hati nie...


hero + heroin..
suka bila dia wat muka seriuss...


bila dia wat muka serius, hensemm abiss...

Sunday, November 13, 2011

Adab-Adab Berjiran

jiran...
sapa jiran kita?... sapa jiran sy??.... sapa jiran kamu?...

jiran nie penting x bg kita?...
jiran penting x bg kmu?...

bg sy, jiran nie penting!!!
knp jiran nie penting?
- sbb jiran2 sy best.. terBAIK!!

-dlm Islam, 4 kunci kebahagiaan ialah "wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa”

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa.!”
Riwayat Ibnu Hibban

dlm hadith nie huraian yg bleh kita dpat ialah :
a) Wanita yang solehah- iaitu isteri yang baik yang dapat menguruskan keluarga dan rumahtangga dengan sempurna.
b) Rumah yang luas yang boleh memberikan keselesaan untuk bermesra dengan keluarga dan anak-anak di samping dapat melapangkan fikiran dengan baik dan tenang.
c) Jiran yang baik kerana jiran merupakan orang yang paling rapat selepas sanak saudara dan keluarga. Jiran yang baik dapat menjamin keharmonian hidup bermasyarakat sehinggakan ikatan kejiranan itu boleh bertukar seakan-akan sebuah kelurga yang kasih-mengasihi dan saling mengambil berat di antara satu sama lain.
d) Kenderaan yang selesa kerana ia memberikan kemudahan dalam segala urusan.

pentingkan jiran =D

- yg paling penting, apa yg kita lakukan semuanya kerana ALLAH... =))

klu kita dh suka + kenai jiran2 kita
kena lah jaga adab sesama jiran spt:
*jgn sakitkan hati jiran
*berbuat baik kpd jiran
*memelihara jiran
*menanggung kejahatan jiran -- maaafkn kesalahan jiran, jgn bersikap panas baran


link kt bwh nie ialah psl hadis & ayat2 Al-Quran psl adab berjiran + jiran2
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Koleksi Hadis Nabi & Penggerak Muslimin: Adab-Adab Berjiran
sila laa check ok *(^__^)*




nie peta kwsn rumah sy.. dh mcm peta lakaran utk keja kursus geografi daa~~~~


**nie peringatan utk SAYA jugak... insya ALLAH, smoga kita smua dpt input2 yg berguna.. aminn...
** semuanya kerana ALLAH..... ALLAH maha besar.. ALLAH maha pengasih dan maha penyayang...


sumber : http://www.iluvislam.com , http://koleksihadisnabi.blogspot.com

Thursday, November 10, 2011

Demi Lovato-The Gift Of A Friend Lyrics.wmv

LoVe is CiNta

Kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia.
Tapi luahkanlah pada Allah, beritahu Allah.
Allah Maha Mengetahui siapa jodoh kita.
Cintai si dia dalam diam.
Dari kejauhan disulami kesederhanaan dan keikhlasan..

Jika benar cinta itu kerana Allah.
Maka biarlah ia mengalir mengikut aliran Allah.
Kerana hakikatnya ia berhulu dari Allah.
Maka ia pun berhilir hanya kepada Allah...

Thursday, October 27, 2011

MASA YANG SESUAI UNTUK MINUM AIR~~


MASA YANG SESUAI UNTUK MINUM AIR.

Minum dua gelas air masak - SELEPAS BANGUN TIDUR. Ianya membantu mengaktifkan organ dalaman.

Minum segelas air masak - 30 MINIT SEBELUM MAKAN. Ianya membantu penghadaman dan membuatkan perut lebih bersedia memberi ruang untuk kemasukan makanan.

Minum segelas air masak - SEBELUM MANDI. Ianya membantu pengaliran darah dan mengurangkan tekanan darah.

Minum segelas air masak - SEBELUM TIDUR. Ianya dapat mengelakkan terkena strok dan serangan jantung ketika tidur..


sumber: muka buku... Alhamdulillah... share2...

Wednesday, October 26, 2011

Pengajaran dr Surah AL-LAHAB / AL-MASAD / TABBAT

Apa yang kita dapat daripada surah ini:

1. Allah swt memberi jaminan supaya jangan takut apabila ada orang menentang seruan Islam, mereka pasti akan binasa dan masuk neraka. Ini merupakan berita gembira kepada Rasulullah saw dan pendakwah Islam.

2. Apa pun usaha untuk melawan Rasulullah saw(juga pendakwah Islam) tidak akan berjaya walaupun mereka mempunyai kekayaan harta yang banyak. Ini kerana Allah swt beserta dengan Rasulullah saw dan sesiapa penyambung tugasnya.

3. Abu Lahab merupakan simbol penentang Islam. Akan ada penentangan dari keluarga terdekat dan dari musuh Islam jika dakwah Islam dilaksanakan.

4. Kaum wanita juga akan menerima nasib sama seperti Arwa/Ummu Jamil jika bertindak sama sepertinya.

5. Harta yang banyak tidak memberi makna jika tidak digunakan ke jalan yang benar. Yaitu jalan penyeruan kepada Islam.

Oleh itu, ini merupakan motivasi kepada setiap individu muslim, jangan takut atau ragu-ragu untuk menyeru manusia sejagat kepada Islam dan hanya mentauhidkan diri kepada Allah swt. Usaha ini pasti mendapat pembelaan dari Allah Pemelihara sekelian makhluk dan A’lam ini.

Tafsir Surah AL-LAHAB / AL-MASAD / TABBAT



Nama Surah

I. Surah al-Masad berdasarkan ayat terakhir مَّسَدِۭ bermaksud sabut.
II. Surah al-Lahab/Abi Lahab berdasarkan ayat satu dan ketiga dengan perkataan لَهَبٍ۬ Bermaksud api yang bergejolak.
III. Surah Tabbat berdasarkan ayat awal surah تَبَّتۡ yang bermaksud binasa.


diolah dari Tafsir Ibn kathir

Surah ini disebut juga surah Tabbat, surah ke 111, terdapat 5 ayat. Diturunkan di kota Mekah. Surah ini berkenaan kemusyrikan itu tidak dapat dipertahankan dan tidak akan menang walaupun pendukungnya bekerja keras. Ia mengenai cerita Abu Lahab dan isterinya yang menentang Rasulullah dan keduanya akan celaka dan masuk neraka. Harta, usaha titik peluhnya dan anak-anaknya tidak berguna langsung buatnya bagi menyelamatkannya dari azab neraka.

Al Bukhari merakamkan bahawa Ibnu ‘Abbas menyatakan Rasulullah telah keluar ke lembah Al Batha dan baginda mendaki puncak tinggi…Kemudian baginda berteriak,

Wahai kamu semua, mari ke mari!

Maka berkumpul semua orang Quraisy mengelilingi baginda, lalu baginda berkata

Jika aku katakan semua musuh kamu telah bersiap sedia untuk menyerang kamu di waktu pagi ataupun petang, dapatkah kamu semua mempercayai aku?



Mereka membalas,

Ya kami percaya!

Rasullah menyambung pula

Sesungguhnya aku adalah pemberi amaran yang telah diutuskan kepada kalian semua sebelum tibanya hari pembalasan kelak.

Maka Abu Lahab bersuara:

Celakalah kau untuk ini sahajakah kamu kumpulkan kami semua.

Maka Allah turunkan surah ini, surah Al Masad, binasalah kedua tangan Abu Lahab hingga akhir ayat. Dalam riwayat lain Abu Lahab berdiri sambil tangannya memegang debu pada tangannya dan berkata, celakalah hari kemudian mu Muhammad, hanya untuk ini sahajakah kau kumpulkan kami semua!

Ayat 1 ditujukan sebagai kata-kata yang mengecam Abu Lahab sendiri dan juga mengenai sifat Abu Lahab. Lelaki ini, Abu Lahab adalah salah seorang bapa saudara atau pakcik kepada Rasulullah. Namanya adalah Abdul Uzza bin Abdul Mutallib. Nama panggilan biasa adalah Abu Utaybahdan dia hanya dipanggil Abu Lahab adalah disebabkan kecerahan wajahnya. Dia sering menyakiti Rasulullah. Dia sangat membenci dan menghina Rasulullah Muhammad dan agama islam yang diajarkan baginda. Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abu Az Zinad bahawa seorang lelaki dari Bani Ad Dil, pernah berkata kepada Imam Ahmad bahawa melihat Rasulullah pada zaman Islam masih lagi asing sewaktu di pasar Zul Majaaz dan baginda telah berkata

Wahai manusia, katakanlah tiada disembah melainkan Allah dan kamu pasti berjaya!

Semua orang telah mengelilingi baginda dan di belakang baginda ada seorang lelaki dengan wajah yang cerah, ….squint dan braid in his hair…lelaki itu berkata:

Sesungguhnya dia ini (Muhammad) seorang yang murtad (dari agama kita) dan seorang penipu!

Lelaki ini sentiasa mengikuti baginda kemana sahaja baginda pergi. Maka, saya mula bertanya kepada khalayak, siapakah lelaki yang mengikuti baginda, mereka menjawab

Lelaki itu adalah pakciknya, Abu Lahab!

Ayat 2 Allah menerangkan segala usaha dan anak pinak Abu Lahab, tidak akan memberi manfaat dan hasil yang baik kepada Abu Lahab. Berhubung ayat ini, Ibnu Mas’ud menjelaskan ayat ini bersangkutan dengan dialog Abu Lahab terhadap panggilan Rasulullah kepada kaumnya untuk tauhid, lalu Abu Lahab menjawab

Jika benar apa anak saudaraku itu (Muhammad) katakan, aku akan tebus diri di akhirat nanti dengan kekayaan dan anak-anakku.

Ayat 3 menjelaskan Abu Lahab akan dimasukkan ke dalam api yang membakar

Ayat 4, isteri Abu Lahab, Ummu Jamil adalah ketua golongan wanita Quraisy yang berpengaruh. Namanya yang sebenar adalah Arwah binti Harb bin Umayyah, adik kepada Abu Sufyan. Dia ini amat menyokong tindakan suaminya dan kepercayaannya. Disebabkan itu dia menjadi penolong kepada hukuman dan balasan terhadap suaminya sebagaimana Allah dalam ayat 4 ini bahawa dia membawa kayu bakar yang mana kayu-kayu yang diangkatnya menjadi pembakar suaminya di akhirat dan dia juga akan dilakukan seperti itu juga, dibakar dalam neraka. Di lehernya, terdapat rantai yang tersimpul daripada Al Masad, rantai besi yang panas. Diceritakan Ummu Jamil, isteri Abu Lahab selalu menaburkan duri pada jalan laluan harian Rasulullah.

Suatu hari, Ummu Jamil ini telah keluar ke khalayak berdekatan Kaabah dan menjerit:

Muhammad itu mengutuk moyang kita, dan agama kita, juga suruhannya itu mengkhianati kita.

Sambil ditangannya ada seketul batu.

Ketika itu, Rasulullah sedang duduk dekat dengan Kaabah dan Abu bakar juga bersamanya. Apabila Abu Bakar melihat Ummu Jamil makin hampir, dia berkata kepada Rasul:

Wahai Rasulullah, dia datang ke sini dan aku bimbang dia akan nampak engkau!

Sesungguhnya dia takkan dapat melihat aku.

Kemudian baginda membaca ayat Quran sebagai pelindung sebagaimana dipesan Allah dalam surah 17 surah Al Isra’ ayat 45 yang bermaksud:

Dan apabila kamu membaca Al Quran nescaya Kami adakah antara kamu dan orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, suatu dinding yang tertutup.

Maka apabila Ummu Jamil tiba sahaja di hadapan Abu Bakar, dia langsung tidak melihat Rasulullah. Sedangkan Rasulullah hanya di sebelah Abu Bakar ketika itu. Ummu Jamil tika itu berkata,

Wahai Abu Bakar, sesungguhnya aku telah dimaklumkan kawan kamu itu (Muhammad) telah mengucapkan syair yang buruk mengenai aku.

Tidak, demi tuhan rumah ini (Kaabah) baginda tidak berbuat begitu padamu.

Lalu Ummu Jamil dengan bercekak pinggang tawaf (mengelilingi) Kaabah sambil berkata:

Sumpahan akan terkena pada orang yang berkata buruk.



sumber: KARISMA Melaka

4 jenis INSAN...


Ada empat jenis Insan :

1. Insan yang tahu, tetapi tidak tahu bahawa dia tahu, itulah orang yang lalai. oleh itu, berilah mereka peringatan.

2. Insan yang tidak tahu dan tidak tahu bahawa dia tidak tahu, itulah orang yang selesa dalam kebodohan. oleh itu tinggalkanlah mereka.

3. Insan yang tidak tahu dan tahu bahawa dia tidak tahu, itulah orang yang dalam kejahilan, Oleh itu, ajarkanlah mereka.

4. Insan yang tahu dan tahu bahawa dia tahu, itulah orang berilmu. oleh itu, ikutlah mereka.

-Al Khalil ibn Ahmadal Farahidi-

sumber: ilmi-islam.com

Jom.. Baca AL-QURAN..


Daripada Abu Umamah al-Bahili r.a., katanya dia mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Bacalah al-Quran kerana dia akan datang memberikan syafaat kepada pembacanya pada hari kiamat nanti. Bacalah Zahrawain, iaitu surah al-Baqarah dan Ali-Imran, kerana kedua-duanya akan datang pada hari kiamat nanti seperti dua kumpulan awan menaungi pembacanya atau seperti dua kelompok burung yang sedang terbang dalam matlamat hendak membela pembacanya. Bacalah al-Baqarah kerana dengan membacanya beroleh berkat manakala dengan tidak membacanya beroleh penyesalan dan pembacanya tidak dapat dikuasai (dikalahkan oleh tukang-tukang sihir)."


sumber: ilmi-islam.com

Monday, October 24, 2011

kursus kahwin KLIIF

ari ahad aritue (23/10/11)
pegi kursus kahwin kt PWTC..
nie kursus kawen scr besar-besaran sempena
K.L.I.I.F "Kuala Lumpur International Islamic Festival"

ok, mmg best..
penceramah yg best...
tajuk2 ceramah yg best...
Alhamdulillah, ilmu yg sgt berguna...
Thank you ALLAH =DD


buku nie dpt percuma.. tp x bc lg..heheh


muka2 gembira lps kursus.. *bila nk kawen??* hihihi

insyaALLAH klu dah smpai JODOH, dh ada CALON... kawen laa
smoga kita smua men'dpt psgn yg soleh / solehah...
insyaALLAH...aminn *(^___^)*

Monday, October 17, 2011

SLE

Apakah SLE?
Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protin darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit SLE tidak diketahui.

Sejarah
Lupus ialah perkataan Latin bagi serigala. Erythematosus bererti ruam merah. Pada tahun 1851, Dr. Cazenave telah menjumpai ruam merah di muka seorang pesakit yang kelihatan seperti gigitan serigala. Beliau telah menamakan ruam berkenaan Discord Lupus Erythematosus (DLE).
Pada tahun 1885, Sir William Osler telah mengenalpasti bahawa ramai orang yang mengidap lupus mempunyai penyakit yang bukan sahaja melibatkan kulit tetapi turut melibatkan organ dan sistem lain. Beliau telah menamakan penyakit tersebut Systemic Lupus Erythematosus (SLE).

Jenis-jenis Lupus
Discoid Lupus Erythematous (DLE)
* Hanya melibatkan kulit
* Jarang merebak ke organ lain

Systemic Lupus Erythematosus (SLE)
* Boleh merebak ke organ lain
* Boleh mengakibatkan kematian

Statistik
Lebih kurang 90% pengidap SLE adalah wanita sementara 10% adalah lelaki dan kanak-kanak.
Lebih kurang 90% wanita yang mengidap SLE berada di dalam lingkungan umur boleh hamil iaitu di antara 15 hingga 50 tahun.
Ratio pengidap SLE:
Di Barat, di kalangan Afro-Caribbeans - 1 dalam 250 –500 orang
Di Amerika Syarikat - 1 dalam 2,000 orang
Di negara China – 1 dalam 1,000 orang

Di Malaysia dianggarkan lebih daripada 10,000 orang telah disahkan mengidap SLE dalam jangka masa 30 tahun kebelakangan ini. Namun demikian, PSLEM percaya ada ramai lagi mereka yang mengidap SLE yang belum disahkan.

**************************************************************

AL-FATIHAH utk Nurdiyana Nordin (k.diana)
senior sy di IIUM, yg tlah kembalai ke rahmatullah
pd 15/10/2011, 12pm (maaf, x tau masa yg btoi)

beliau ialah salah seorg penghidap SLE...

smoga di tmptkn d klgn org2 yg beriman
amin....

***************************************************************

sumber:Persatuan SLE Malaysia (PSLE)

Sunday, October 16, 2011

baru sedar dh 4th year...

baru sedar dh 4th year bila
setiap klas ada presentation...
pendek kata presentation mcm dh jd perkara biasa..
(hati still b'debar2, stiap kali nk present... sabar2)

baru sedar dh 4th year bila
pakcik lab heat treatmnt ckp muka nmpk matured
aritu g hntr sample dgn carem,
pastu pakcik tue ckp "korang mesti dh 4th yr kn..."
yea pakcik, mcm mn pkcik tau?...
lalu, pkcik tue pn menjwb, "alaa, tgk muka pn dh tau..nmpk matured..''
hahah -.-' ok2... hihi

baru sedar dh 4th year bila
dpt bilik dgn bdk2 junior

baru sedar dh 4th year bila
dh x nmpk senior2...
sbb smua dh konvo...
tahniah sunbae!!!! =D

baru sedar dh 4th yr bila
nmpk junior2 lg bergaya dr senior
(xdak kena mengena pun laa =p =p)

baru sedar dh 4th year bila
dh x aktif sgt dh...
dh x join society
dh x join program....

baru sedar dh 4th year bila
smua "fest" nk pegi...
kaedfest, chocolate fest, convest, pc fair
rumah hantu (nie plg BBBEESSSTTT...)

baru sedar dh 4th year bila
cool jaa, masuk klas... walaupn lmbt... (nie x bagus.. hihi)
dulu ms 1st year, klu lmbt g klas
mesti hati rs b'debar2... tkut... smua ada...

baru sedar dh 4th year bila
klas cuma ada 12 org students jaa
dari 60 stdnts batch sy...
(nie subjek elektif.. mmg sikit org)

baru sedar dh 4th year bila
kwn2 ada yg dh kawen, ada yg dh b'tunang
ada yg dh dirisik... tahniah2...
sy??... insyaALLAH ada, hehehee....

baru sedar dh 4th year bila
stiap rabu mlm, dh boleh rehat2 kt bilik
sbb dh abis amik ccac pnya subject
^__________^

cara RASULULLAH (S.A.W) menjaga kesihatan diri




sumber: muka buku (fb)

Saturday, October 15, 2011

Flaming Steamboat +Danau Kota

minggu lps pegi Flaming Steamboat kt Danau Kota...
nie 1st time mai sini....
jd excitteddddddd glerrrr, ok....

sgt2 suka dgn mknn dia...
tp, yg plg best ialah aiskrim dia..
mmg g tmbh 2 kali laa.....
sedappp.... sukaaaaa sgtttt.....








lps mkn2 g jalan Danau Kota..
ok, 1st time jugak mai sini... best2....
byk glerr brg2...
mlm tue sy dpt cincin... cincin pertama nie...
hahahahha.....

pastu mlm tue sy jumpak dgn KAKA...
jd, KAKA dgn sy... =)))





Thursday, September 29, 2011

JGN TINGGAL SOLAT!!!

Buat renungan kita bersama, barang siapa yang meninggalkan solat fardu, seksanya umpama..

Subuh:
Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka jahanam selama 60 tahun.

Zuhur:
Dosanya seperti membunuh seribu orang Islam.

Asar:
Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah.

Maghrib:
Dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri.

Isyak:
Allah berseru kepada mereka, “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi reda engkau tinggal di bumi-Ku dan menggunakan nikmat-nikmat-Ku.” Segala gerak-gerinya seperti pakai, makan, tidur adalah berdosa kepada Allah.


peringatan utk sy juga....
peringatan utk smua...

Friday, September 16, 2011

EIT report

aiii... manyak mengada ini budak..
pic eit report pun nak upload...

saja nk upload
utk kenang-kenangan.. ;)





Alhamdulillah..
akhirnya siap jugak...
ms mula2 nk start wat aritue, mmg pening sgt..
xtau nk xplain mcm mn..
tp, bila dh siap, hilang smua pening kepala.. ;D
hrp report ini dpt membantu jr. utk wat eit report, insyaALLAH...

Pokok - MUH ft Hazama



Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Ku terdiam

Menyusur di kaki lima
Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

Chorus:
Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang Chorus

Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh
Tanya sama pokok


*suka sgt2 lagu nie... lagu nie pun dh berapa bulan kluar..
muzik + lirik dia best... rindu nk main smbung2 nyanyi lagu nie dgn adik2...

kita semua CANTIK =)

Wanita sinonim dengan kecantikan. Istilah "cermin" dalam bahasa Arab dekat sangat dengan wanita – kerana cermin itu dekat pula dengan kecantikan. Bercermin untuk kelihatan cantik. Ke mana-mana wanita pergi, cermin ada di sisi.Bagi yang tidak cantik bagaimana? Mereka bukan wanita?

Tunggu dulu, setiap yang Allah cipta pasti indah kerana Allah itu Maha Indah dan suka pada keindahan. Tuhan tidak mencipta manusia hodoh, Tuhan hanya mencipta manusia dengan kecantikan berbeza. Jadi, ingat itu... setiap wanita berhak untuk cantik!

Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan kepada para lelaki maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanitaitu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya.

Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendekata kecantikan itu bagi anggapan sesetengah orang sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.

Namun sebagai seorang Islam, kita tentulah ada kayu ukur tersendiri untuk menilai kecantikan. Kita tentunya mengukur kecantikan wanita mengikut kayu ukur Islam. Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian Islam adalah lebih hakiki dan abadi lagi.

Misalnya, kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah, wajah itu lambat-laun akan dimakan usia. Itu hanya bersifat sementara. Apabila usia meningkat, kulit akan berkedut tentulah wajah tidak cantik lagi. Jadi tentulah ini bukan ukuran kecantikan yang sejati dan abadi.

Sebagai hamba Allah, kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai oleh-Nya lebih tepat dan betul. Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan budi pekerti ataupun akhlak. Itulah misi utama kedatangan Rasulullah SAW – untuk menyempurnakan akhlak manusia.

Kecantikan akhlak jika ada pada seseorang, lebih kekal. Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah. Hancur badan dikandung tanah, budi baik di kenang juga. Kecantikan akhlak ini juga adalah satu yang lebih abadi. Kata pepatah lagi, hutang budi dibawa mati. Malah akhlak yang baik juga sangat disukai oleh hati manusia. Contohnya, kalaulah ada orang yang wajahnya sahaja cantik tetapi akhlaknya buruk, pasti dia akan dibenci.

Ya, mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu menilai pada bentuk tubuh. Tetapi hati tentulah pada akhlak dan budi. Kecantikan akhlak ini diterima oleh semua orang. Katalah orang jujur, siapapun suka. Semua orang sepakat menyayangi orang yang jujur itu disukai. Sedangkan jika menurut ukuran rupa, penilaian manusia tetap tidak sama. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan, 'beauty in the eye of beholder'.

Rasulullah saw juga telah pernah menegaskan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Wanita solehah ialah perhiasan rumah-tangga, perhiasan masyarakat dan perhiasan negara. Jika ada ibu yang solehah, anak-anaknya tentu mendapat manfaat. Mereka akan terdidik dengan baik.

Jika ada isteri yang solehah, suami pun akan mendapat manfaat. Para isteri ini akan memudahkan urusan rumah-tangga, menjalinkan hubungan keluargha dengan penuh kasih-sayang dan lain-lain. Tuturkatanya baik, tingkah lakunya baik, senyumannya menawan dan segala-galanya indah... mereka bayangan bidadari syurga di dunia ini.

Kenapa banyak wanita yang memiliki kecantikan tetapi musnah hidupnya? Ada ungkapan yang berbunyi, kemusnahan akan menimpa bilawanita mula merasai dirinya cantik dan mempamirkan kecantikan. Sejauhmana benarnya, wallahua'lam. Tetapi apa yang pasti, menurut Islam jika kecantikan tidak disertai iman yang kuat, maka pemiliknya akan hilang kawalan diri. Akibatnya ramai wanita cantik diperdayakan oleh syaitan untuk menggoda manusia melakukan kemungkaran. Lihatlah di sekeliling kita. Kata orang, bunga yang cantik jarang yang harum! Ini sudah menjadi sesuatu yang lumrah.

Tanpa iman, kecantikan akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan, yang akhirnya akan memusnahkan diri pemiliknya dan orang lain. Cuba kita lihat apa yang terjadi kepada bintang filem barat (di sinipun apa kurangnya), ada yang memporak-perandakan negara, rumah-tangga dan berakhir dengan sakit jiwa dan bunuh diri.

Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikkan itulah yang salah. Kata orang, wanita yang cantik jarang berakhlak. Umpama bunga yang cantik, jarang yang wangi. Tetapi kalau cantik dan berakhlak pula, inilah yang hebat. Umpama cantiknya wanita solehah pada zaman nabi seperti Siti Aishah RA, Atikah binti Zaid dan lain-lain.

Bagaimana mendapat kecantikan sejati? Perlu kita faham kecantikan itu bermula dari dalam ke luar. Bukan sebaliknya. Oleh itu pertama, tanamkan di dalam hati kita iman yang benar-benar kuat berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Iman itu keyakinan, kasih sayang, kemaafan, sangka baik dan reda. Rasa-rasa ini buktikanlah dengan perbuatan yang baik. Bila hati baik, wajah akan sentiasa cantik.

Jadi perkara kedua ialah susulilah iman itu dengan perbuatan yang baik. Ertinya, kita atur kehidupan mengikut syariat atau peraturan Tuhan. Dan apabila iman ditanam, syariat ditegakkan, akan berbuahlah akhlak yang mulia. Wajah, perilaku dan peribadi kita akan nampak cantik sekali. Inilah yang dikatakan kecantikan yang hakiki. Biar buruk rupa, jangan buruk perangai. Apa gunanya mulut yang cantik kalau kita gunakan untuk mengumpat?

Ya, kecantikan akhlak... boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja, oleh yang rupawan mahupun yang hodoh. Itu bukti keadilan Allah yang mencipta wanita dengan berbagai wajah dan rupa... tapi peluangnya untuk "cantik" tetap serupa!


p/s: utk smua gadis2.. kita smua SANGAT CANTIK ^____^
bersykur dgn apa yg kita ada.. berSYUKUR dgn nikmat ALLAH..
ALLAH maha mengetahui apa yg terBAIK utk kita...
setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya... :))




credit to iluvislam.com

Thursday, September 15, 2011

kek lobak oren

sambutan birthday utk ain (3/9) and saidah (9/9)
slalu km beli kek coklat..
tp, kali nie lain ckit
km "buat" kek carrot pulak..
kek lobak oren.. hihihi...

sedap gak..
rasa krim kt atas kek tue sedap glerr...
sy sgt suka22....
org lain mkn krim tue, rs oren..
tp, sy rs mcm chesse...
nana pn rs chesse...

mybe sbb sy suka chesse kot..
jd, mkn kek nie pun rs chesse :DD



nie tgn tuan punya birthday...






Tuesday, September 13, 2011

berita terbaru...

salam... dah lama x update blog... mmg rindu nk tulih2.. taip2.... tp, apakan daya.. bila balik rumah, mmg xdak mood nk update.. nk rs puas2 dok umah.... dh mula sem baru, tahun akhir... alhamdulillah... dh dpt sv utk fyp - Dr.zuraida.. cuma tjuk jaa, x dpt lg... hrp dpt buat yg t'baik.. insyaALLAH... dpt b'kerjasama n menuntut ilmu dgn Dr.zuraida.. aminn..... ohh.... sok ada present utk practical aritue wish me luck... *(^__^)*

Wednesday, August 17, 2011

Pompa Bensin - Jangan Lupa Namaku

Walau aku tidak bersamamu
Jangan engkau lupakan diriku
Walau aku tidak di sisimu
Jangan engkau lupakan namaku

Kerana aku mengingatimu
Kerana aku mencintaimu

Andai aku bisa bertemumu
Dengan senyum ku tadah syukurku
Andai aku bisa menyentuhmu
Air mata pasti deras gugur

Kerana aku merinduimu
Kerana aku sentiasa menyintaimu

Sepenuh hati
Walau kamu jauh di mataku
Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati

Jangan aku terus kau lupakan
Kerana aku sentiasa mengingatimu
Kerana aku sentiasa menyayangimu ohh sepenuh hati
Walau kamu jauh di mataku’

Jangan aku hilang dalam kalbu
Saat kamu samar mengingati
Jangan aku terus kau lupakan
Kerana aku sentiasa mengingatimu

Kerana aku sentiasa menyayangimu ohh
kekasih hati

Andai aku bisa memelukmu
Pasrah aku tabah diujimu
Andai aku bisa dicintai
Dengan rela menyerahkan hati

Kerana aku merinduimu
Kerana aku sentiasa menyintaimu


"Jangan Lupa Namaku (OST Ramadhan Terakhir TV3)
Pompa Bensin feat Ana Dahlia"

Thursday, June 9, 2011

Beast(B2st) - Fiction lyric

ajik nan neol itji motago modeungeol da mitji motago
ireoke neol bonaeji motago oneuldo
.
dasi mandeureobolge uri iyagi kkeutnaji anke aju ginagin
salgacheul pago seumyeodeuneun sangsilgameun jamsi mudeodulge
saero sseo naeryeoga sijageun haengbokhage utgo inneun neowa na
nega nal tteonaji motage baegyeongeun chulguga eomneun jobeun bang an
.
amureochi anke nege kiseuhago dalkomhan neoui gyeoteul tteonagajil motae
urin kkeuchiraneungeon eobseo
.
ireoke nan tto (Fiction in Fiction)
itji motago (Fiction in Fiction)
nae gaseum soge kkeutnaji anheul iyagil sseugo isseo
neol butjabeulge (Fiction in Fiction)
nochi anheulge (Fiction in Fiction in Fiction)
kkeutnaji anheun neowa naui iyagi sogeseo oneuldo in Fiction
.
jigeum yeogin haengbokhan iyagideulbakke eobseo
neomu haengbokhan uri dulmanui iyagiga ireoke (hyeonsilgwaneun dareuge)
sseo isseo jeomjeom chaewojigo isseo
.
neoneun naegero dallyeowaseo angigo
pum ane angin neoreul naneun jeoldae nochi motae
urin kkeuchiraneungeon eobseo
.
ireoke nan tto (Fiction in Fiction)
kkeunchi motago (Fiction in Fiction)
nae gaseum soge kkeutnaji anheul iyagil sseugo isseo
neol butjabeulge (Fiction in Fiction)
nochi anheulge (Fiction in Fiction in Fiction)
kkeutnaji anheun neowa naui iyagi sogeseo oneuldo in Fiction
.
dasi han beon deo malhajiman
jigeum neoneun nae yeope itdago geureoke mitgo isseo nan
(hajiman Fiction)
.
nan mokjeogeul irheobeorin jakga i soseorui
kkeuteun eotteoke mamuri jieoya hae
saranghae saranghae saranghae saranghae saranghae i se geuljaman
sseo naeryeoga mudyeojin pen nunmullo eollukjin nalgeun jongi wiro
haengbokhal sudo seulpeul sudo eobseo i iyagineun
.
jigeum nan neomunado haengbokhan saenggage iyagireul sseujiman
modeunge baramil ppunirago yeojeonhi
.
nan haengbokhangeol (Fiction in Fiction in Fiction)
uri hamkkeingeol (Fiction in Fiction in Fiction)
ije sijagingeol (Fiction in Fiction in Fiction)
kkeuteun eomneungeol (Fiction in Fiction in Fiction)

Monday, June 6, 2011

INFINITE - BTD (before the dawn)

video

*Lyric in korea:*

Because I listen to my heart beat one by one
Oh, Hey! Hey!
Because I listen to my heart heart heart
Listen to my heart heart

[Woohyun] amuri noryeokhaedo neoreul gajil su eobtdamyeon
Neon aniradeora geojigatda
[Sungkyu] na nan ireohgeneun mot nwa
Geuge dapdaphae geuge makmakhae

[Sungjong+Sungyeol] Why why, why why, why why

Before the dawn (Before the dawn)
Before the dawn (Before the dawn)
[Sungkyu] nae maeummaneun jipchagi aniya
Before the dawn (Before the dawn)
Before the dawn (Before the dawn)
[Woohyun] neol bandeusi ggok jabanaego sipeo

[Dongwoo] sarangeul soksagideon du ipsul
Matdaheun Chance datideon du nun
Jarageul pihae Fly to the my heart
I will be there by your side (huh)

[L] nan geujeo baraman bodaga neoreul maemdoldaga
Iksukaejyeotneunde geojigatda
[Sungkyu] ijen modeun geol nwajurae
Geuge dapdaphae geuge makmakhae

[Sungjong+Sungyeol] Why... why... why-why, why... why-why, why... why-why
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/i/infinite/before_the_dawn.html ]
Before the dawn (Before the dawn)
Before the dawn (Before the dawn)
[Sungkyu] nae maeummaneun jipchagi aniya
Before the dawn (Before the dawn)
Before the dawn (Before the dawn)
[Woohyun] neol bandeusi ggok jabanaego sipeo

[Hoya] nado moreuge ne geurimjareul balba
Ama na jeomjeom michyeogana bwa
Because I listen to my heart beat one by one oh!
[Hoya] api kamkamhaejin nae nuneun
Ojik neo hanaman balkge bichunda
Because I listen to my heart heart heart

Before the dawn (yeah yeah yeah yeah)
Before the dawn (yeah yeah yeah yeah)
[Sungkyu] deo neutgi jeone meomchwo sewojulge
Before the dawn (yeah yeah yeah yeah)
Before the dawn (yeah yeah yeah yeah)
[Woohyun] neol ggeutggaji ggok gajyeogago sipeo
Before the dawn (Before the dawn)

[Dongwoo] Close your eyes and close your mouth
Be-ire ssa-in ne gire machi bimire gatin mirae-e
Jikillae nohchigi silheun neogi-e I gire ggeuten
You must love me (Before the dawn, Before the dawn)
[Hoya] nega gaji mothage ggwak jaba naega ulji anke neol butjaba
Nega amuri nal beorigo magado nan jeoldae neol nohchiji anha

*nie maksud lagu nie ok:*

Because I listen to my heart beat one by one
Because I listen to my heart
heart heart to to my heart heart
If I can’t get you no matter how hard I try
You aren’t the one, i feel like a beggar
I-I, can’t let you go like this, its suffocating
And I don’t know what to do
Why Why … Why Why … Why Why …
Before the dawn.. Before the dawn..
My heart isn’t obsessed
Before the dawn.. Before the dawn..
I want to capture you no matter what
Those two lips that whispered love
Those two eyes that close at the right chance
The sides fly to me heart,
I’ll be there by you side (huh)
I became used to only looking at you
Lingering around you, I feel like a beggar
I want to let go of everything now, and thats suffocating
And I don’t know what to do
Why Why … Why Why … Why Why
Before the dawn.. Before the dawn..
My heart isn’t obsessed
Before the dawn.. Before the dawn..
I want to capture you no matter what
Without knowing, I step on your shadow
I’m probably gradually getting crazier
(Because I listen to my heart beat one by one)
To my eyes that sees everything to be dark,
You’re the only one that shines brightly
(Because I listen to my heart heart heart)
Before the dawn (ye ye ye)
Before the dawn (ye ye ye)
I’ll stop you before its too late
Before the dawn (ye ye ye)
Before the dawn (ye ye ye)
I want to have you in the end no matter what
(Before the dawn)
close your eye and close your mind,
your road thats covered with veils
I want to protect you from a future
that seems to be captured in secrets
Because its, you must love me
(Before the dawn)
I’ll hold on tightly so you can’t leave
I’ll grab onto you so I won’t have to cry
No matter how many times you throw me away,
Or how much you prevent it, I’m never going to let you go

Wednesday, May 4, 2011

7th day intern

arinie count relays + dia pnya contact...

p/s: gmbr x amik lg, jd xda... nnti dh amik post laen~~

6th day intern

selps cuti selama 3 hari
++ buat pertama kalinyerr sambut "hari pekerja"
task pertama yg km kena wat ialh
bc "track safety handbook"

pastu task kedua,
tn haji ajar km bc
"signalling-element track layout"
layout nie versi electrical...
ada jugak versi mechanical...


sori laa gmbaq x brapa nk clear~~

terima kasih utk penerangan + ilmu
dr en.jidid...
terima kasih daun keladi,
nanti boleh share ilmu lg...
hihihi...

5th day intern

kali nie km hnya pegi store
blajar psl relays...
mula2 ms bc buku, xphm apa itu relays??
adakah sejenis kuih yg inti di luar??
OH NO!!!
bukan laa...

nie laa relays nyerr...
jom usha lg dekat... zoom..zoom....


dia ada byk jenis ok... size pun berbeda(tetiba terkluaq indon plak...)




kecik2 cili padi.. nmpk jaa size kecik, tp volt tinggi k...
xcaya.. sila tgk bawah~~~




pengetahuan am:
Relay is a kind of automatic switching component with isolation function, which is widely used in remote control, remote measuring, telecom, automatic control, integration of machinery and electrification, electric and electronic equipments. It is one of the most important controlling components.
tq....

Thursday, April 28, 2011

4th day intern

arinie best sgt ^__^
sbb dpt g site kat simpang batu, sentul...
1st time g site , rasa mcm engineer sbnr laa pulak...

kt sini km blajar byk benda + ilmu...
ALHAMDULILLAH.... =)
staff, pekerja, pakcik2 n abg2 kt sini
smua nya baik2 n byk ajar km mcm2....

diaorg share experience n ilmu yg diaorg ada...
cara diaorg lyn km pun best...
smua org kt sana diaorg sgt2 supportive n protective..

kt site nie km byk blajr psl signal
nature yg terjadi kt railway
apa function stiap bnda cthnya mcm wire, rods kt railway tue
cara2 nk tarik cable kt dlm mainhole
walaupn lari ckit dr major sy,
tp sy seronok sbb blajar bnda baru yg x penh sy tahu...

bak kta tn.hj
klu kita blajar psl railway, signal
insyaALLAH senang nk minx keja
sbb in future, bnda2 nie sgt2 berguna n penting utk pembangunan
insyaALLAH...

pengalamn yg plg x boleh lupa
bila km dok seberang pi balik, pi balik
kt jln keretapi nie...
mula2 mmg takut...
tp, ALHAMDULILLAH ALLAH bg kekuatan n lindungi
km smua.....

cara2 nk lintas:
1) pndang kiri n knn sblm lintas, sbb keretapi dr dua2 arah
2)klu ada keretapi n kita kt sblh landasan, pastikn kita jauh dr
landasan sekurang2 nya minimum 2m.. lg jauh, lg bagus



nie laa site jln keretapi dia....



baju oren nie kena pkai ms kat site...





nie en.hassan tgh bg explaination... tq sgt2 en.hassan....



nie main hole kt railway tue....

nie laa cable yg ada kt dlm mainhole tue...

lg satu bnda best
bila g site, x payah msuk office... heheh~~~
arinie pn balik awal, pkul 3 dh bleh balik..
sbb keja utk arinie dh abis...

terima kasih sgt2 kt smua staff
yg layan km + bg km ilmu, pengalamn n peluang
ALHAMDULILLAH..... ^__^