Wednesday, June 2, 2010

ToHor ~ pic



























































































Monday, May 31, 2010

ToHor, n9

baru balik dr Tohor, n9....
best giler pi sana...
km pegi selama 4 hari 3 mlm.... (27 - 30/5/2010)
tp, sebnrnya ari khamis mlm tue dh bertolak dr uia...
bertolak pkul 10.30 mlm lebih2 smpai kg chennah dlm
pkul 12,30am....

mlm tue bdk perempuan smua tidoq di rumah
mak ngah n pak ngah yg baik hati.... =)
bdk lelaki smua tidoq di masjid yg x sampai 3 minit pun berjln dr rumah
makngah... selang 2 buah rumah kot.....


pagi2 tue dlm pkul 5 am, km smua bangun...
solat subuh berjemaah...
pastu mkn pagi.....
dlm pkul 7.30am...
smua bertolak masuk ke kpg Tohor.....
bdk laki naik hilux,
bdk perempuan naik lori....

1st time naik lori.....
best, tp pening ckit... huhuhu....

smpai kat kpg tohor dlm pkul 8 am lebih2 ckit....
terus set up barang2, tmpat catering, balairaya....
committee selain ST, CAT n PNT - smua pegi
wat villagers calling...
panggil org2 kpg utk majlis pembukaan.....


ramai inak2, mamak2, gauk2 n adik2
yg datang... terima kasih =)
pagi tue jugak wat sesi pemberian keluarga angkat...
sy dpt family mamak amran ak awang....
dan partner sy faidh dpt family mamak (sori x ingat nama)....
kiranya sy n faidh dpt 2 family angkt....


lpas g wat mahabbah visit, baru la tahu
rupa2nya inak lizawati ngn isteri mamak faidh
ialah adik beradik.....
ok, diaorg smua peramah....


selepas pemberian family angkt,
ptg tue km ada sesi bersama dgn tok batin n panglima nya....
selepas tue pi wat mahabbah visit dgn partner...
sebelah mlm nya, ada movie show + lucky draw.....
ramai yg dtg.....


keesokan paginyer (29hb)....
smua org wat preparation utk sport day....
mmg happening gilerrr....
committee kena main sama2 dgn org kpg n adik2....
best....
grup dgn adik2, sy dpt tempat pertama... skali dgn sbg peja n mun..
grup dgn inak2, sy dpt tempat ke2.... skali dgn nana n hawa...
habis ja sport day, lepas zohor wat preparation
utk kenduri kpg....
km masak sup ayam,telur dadar, nasi n air merah....
inak2 pulak masak nasi + ayam dlm buluh
utk km.....
mmg sedap gilerrrr.......
tq kat inak2, mamak2 n gauk2 yg tolong....


dlm pkul 5.40ptg camtue, ialah sesi kenduri....
bz ckit.....
tp, best coz ramai yg dtg.... =)
smua puji sup ayam sedap....
sup ayam tue mmg sgt2 sedap.....
terima kasih catering =)
mkn malam km haritue ialah nasi ayam dlm buluh...
dan juga sup ayam.....
nasi ayam dlm buluh tue, sgt2 sedap.....


sebelah mkm nya pulak, ada cultural night....
habis dlm pkul 11 mlm lebih2.....
pastu ada post-mortem + briefing utk esok....


keesokannya (30hb)...
dlm pkul 5.10am, km wat qiamullail....
lepas tue trus solat subuh + tazkirah....
lpas tazkirah, km smua main mafia war....
best gileerrrr main mafia war....
smua org bising gilerrr main....
sebab nak cri siap mafia sebenar.....


lpas main, breakfast.....
wat last mahabbah visit...
panggil org kpg utk majlis penutupan.....
masa nanyi lagu perpisahan sambil salam2
dgn org kpg....
smua org menangis, termasuklah org kpg n adik2.....
sgt2 sedih.... =(


siap ada inak2 yg pesan kat abg ali n epi
suruh km dtg lagi......
insya allah......

dlm pkul 12.30pm,
km pun bertolak dr Tohor ke kpg chennah....
km mendpt jemputan kenduri dr imam dua kg chennah...
mkn tengahari km ialah nasi kenduri....
alhamdulillah, terima kasih =)

siap tngkp gmbr dgn pengantin + salm lg...
utk amik berkat, mana laa nak tau lepas nie giliran
sy pulak.... hahahahaha


rehat n solat di masjid.....
dlm pkul 4.30pm, km bertolak pulang ke uia...
sampai uia dlm pkul 7 pm....
lepas tue smua solat kat masjid uia...

dlm pkul 8pm, start post-mortem....
masa postmortem, siap sambut birthdy iqbal, daman n afiq omar....
mkn kek motor..... sedap2....


lpas tue dlm pkul 11 mlm, postmortem pun abis..
sy dgn nana smpai kt ameenah dlm pkul 11.15pm....
perut lapaq lg + nak beli teh ais...
msuk ja dlm cafe ameenah, tiba2 abg tue kasik kat sy n nana
teh ais percuma...... alhmdulillah....
rezeki km...... tq.....

*************************************************************************

pendapat sendiri:

ini ialah kali ke2 masuk kpg org asli.....
best sgt2.....
dan buat pertama kalinyerr,
sy memegang jwtn sbg ass.headcom PC...
ass kpd abg peja...
subcomnyer: muaz n dini.....


sy sgt2 suka nasihat yg diberikan abg ali....
dua bnda yg penting ~ solat (terutamanya solat berjemaah yg mana dlm doanya
ada doa seribu dinar) & menjaga aurat


byk2 program yg sy join, post-mortem JASA lah yg paling sy suka....
postmortem, bukan utk salhkn org...
tetapi utk improvement.......


program yg x tension dan lebih kepada
relax......


paling best bila abg ali, puji PC
pasal wat tentative program atas kad manila yg berwarna-warni....
idea abg peja yg nak tulis tentave ats kertas manila
yg berwarna-warni tue....
sy cuma tlg tulis ja.......
objektif utk program nie tercapai...
kebersihan & ukhwah.....
***********************************************************************
klu nak pegi kpg org asli lg....
jgn lupa ajak sy yea.....
saya nak pegi lg!!!!!!
^___________________________^

Tuesday, May 25, 2010

hanya hati yg mampu...

sesuatu telah terjadi...
dan lps "perkara" tersebut terjadi....
sy rasa hati sy mcm nak meletup + rasa sesak bangat...
hmmm....
what should i do???....

rasa nak nangis sgt2...
tp, airmata x nak kluar....
ya ALLAh... berilah hambaMU ini kekuatan.....
siap tgk citer sedey lagi,
sbb nak nangis....
tp x leh jugak...
hihihi....

alhamdulillah....
syukur....
tiba2, ada seseorg tepon sy masa
maghrib...
masa sembang2,
airmata trus kuar...
non stop...
alhamdulillah.....
akhirnya dpt menangis n mengeluarkan
airmata =)
thx ya...

dan secara x langsung
hati menjadi tenang sedikit....
itulah saya...
klu marah, geram, bengang, sakit hati
mesti sy akan menangis,
lpas tue tidur..... =)
itulah perangai sy...

sy harap sy dpt lupakan "perkara"
tue, secepat mungkin...
sy dah x nak ingat lg dah
"perkara" tue....
sangat sakit....

tp, sy tahu"perkara" tue
telah membuka mata sy...
dan sy dpt mempelajari sesuatu =)
alhamdulillah....
"setiap dugaan yg ALLAH berikan kpd kita,
mesti ada hikmahnya..."

hanya ALLAH yg tahu apa yg terbuka
dlm hati sy...
cuma yg sy hrp, cepat2 lah
"perkara" tue berlalu....
sy dah x nak ingat sgt2....
tp, "perkara" tue tlah mengajar
sy sesuatu iaitu utk menerima
sesuatu yg mungkin kita x pernah terfikir.....

sy juga berharap agar "perkara"
tersebut x jadi kat org lain....
sy x nak org lain rasa betapa
sakitnya hati.....
sy x nak org lain rasa apa yg saya rasa.....
insyaALLAH....

insyaALLAH...
sy pun x nak buat "perkara" tersebut
kat org lain......
sy x nak org lain rasa apa
yg sy rasa......

ALLAH MAHA ADIL...
ALLAH MAHA MENDENGAR...
ALLAH MENGETAHUI APA YG TERBAIK UTK HAMBANYA...
ALLAH MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG.....

Friday, May 14, 2010

tazkirah dr atikah......

tazkirah dr tikah smlm sgt2 simple....
tp penuh makna.... (^_____^)
nak share dgn semua org......

"pandanglah org lain dengan pandangan kasih sayang"

kebetulan???

hihi....
mungkin smua nie kebetulan kan...
lepas tulis entry pasal "jgn wat camnie kt org lain"
mlm tue sy ada perjumpaan JASA...
perjumpaan utk ke TOHOR... (insya ALLAH)...
mlm tue, abg ali ada wat modul ckit
dgn smua org....
abg ali pilih2 org n tnya:
apa yg anda x suka tgk pd org lain??
apa yg and suka tgk pd org lain???
mcm2 org jawab....
tp ada sesesetengah jwpn org yg sy ingat:
apa yg anda x suka tgk pd org lain??
org yg x pandai kawal marah...
org yg x bekerjasama..
mlm tue...
alhamdulillah, sy dpt byk ilmu....
byk tips2.....
especially dlm hubungan kita sesama manusia....
dlm society.....
abg ali pun ada tekan kn....
terima semua org seadanya...
berprasangka baik terhdp org lain....
bersabar......
pengajaran & peringatan utk diri sendiri:
bersabar...... bersabar...... bersabar.......
senyum.... senyum...... senyum.....
^________________________^

^________________________^
^________________________^
^_______________________^
^_______________________^
chayok!!!! chayok!!!!!!! chayok!!!!!!

Wednesday, May 12, 2010

jgn wat mcm nie....

paling di BENCI @ tdk disukai.....

org yg pilih bulu..
org yg berat sebelah...
org yg moody...
org yg x respect org lain...
diskriminasi...
org yg suka cakap besaq....
org yg x bleh nak terima pendapat org lain....
org yg x tau nak jaga hati org lain...

pengajaran n peringatan utk diri sendiri:
"jgn buat mcm nie kat org lain.... terima org lain seadanya....
klu kita nak org respect kita, terima kita.....
kita pun kena respect org lain n terima org lain seadanya.....
selagi boleh sabar..... bersabar.... ^__________^
chayok!!! chayok!!!! (^___________________^)"

Sunday, May 9, 2010

Friday, May 7, 2010

1st time ~ Volunteer @ HKL

(baju utk volunteer, nie kt dlm library)
Alhamdulillah, dgn izin ALLAH... akhirnya, buat pertama kalinyerr sy dpt jadi sukarelawan kat hospital kuala lumpur @HKL..... thx to athirah yg ajak sy n bg information kat sy....
thx atie.... Luv u....
best jd volunteer nie.... sy dah pernah jd volunteer kat zoo negara (2x)....
skang jd volunteer kat hosp.....

x dpt jadi doktor pun xpa laa...
asalkn dpt msuk hosp n dpt tgk environment hosp...
siap dpt hidu udara hosp lg.... hahaha...

km (sy, atie, dib) pergi wat pertama kalinyerr...
nak tgk mcm mana nak wat keja sbg
volunteer kat HKL nie...
pastu baru km nak ajak smua org join.....
JOM JADI VOLUNTEER KT HKL !!!!!!

km smpai dlm pkul 10.15am camtu...
jumpa dgn Pn. hjh....
atie yg deal dgn Pn nie....
dia baik, friendly....
dia bertygas di bhgn Forensik....
best bangat......


lps tue Pn bwk km ke library hosp....
kecil ja bilik library tue....
tp sgt best.....
lupa plak nak amik gmbr library td....
huhuhuhu... klu x mesti bleh post dh....


selepas di beri penerangan oleh Pn...
km pun memulakan tugas...
tugas pertama km ialah
kemas buku2 kat library tue...
pilih buku2 yg sesuai letak
kat ats troli....


masa km tgh kemas2
km punya "customer" yg pertama dtg...
pesakit nie bernama sul hidayah....
dia sgt friendly n dia pinjm 3 buah komik
sailormoon....
km rasa sgt gembira bila ada org pinjam buku....
(^______________________^)


nk citer psl hidayah nie
dia baru masuk pagi td....
dia ckp sok dia dh x bleh nak
pinjm buku dah coz sok dia kena
operate....
tp, sy tgk dari air muka dia cool gilerr....
x dak langsung pun riak wjh yg gementar....
km doakn smoga hidayah selamat...


hidayah siap pesan suruh km jumpa
dia dulu sblm balik....
tp km x sempat.....
smoga kita ada jodoh utk berjumpa
lg yea, hidayah....


ok, continue balik tugas2...
lepas zohor dlm 2.35pm
km pun menolak troli pegi ke wad2...
bila km masuk wad km tnya kat pesakit
nak pinjam buku x....


ada pesakit yg sgt2 teruja pinjam sampai 4-5 buah....
ada yg x nak....
ada gak yg malu2.... hihihi....

ada yg nak buku2 agama...
ada yg nak majalah2 islamic....
ada yg nak buku yg menggembirakan.....hahahah


rasa sgt2 best n teruja bila ada pesakiAlign Centert
yg nak pinjam buku....
apa2 pun saya suka sgt jd volunteer kt HKL....
best gilerrrr (^___________^)

thx kat pesakit2, pekerja2 hosp n nurse2
yg sgt friendly.....
tegur km, senyum kt km....
layan km....
thx sgt2......
SY NAK PI LG !!!!!

*terima kasih sgt2 kat ibu n ayah....
sblm sy nk jd volunteer sy call
ibu n ayah....
tnya pendapat + kebenaran....
ibu bg ja, tp ibu risau ckit psl H1N1....
siap pesan pakai mask.... hihihi.....
ayah pulak ckp, bagus laa kamu pegi...
dapat pengalaman.....
thx ibu,ayah... syg ibu,ayah....
slalu paham, bg sokongan, advice n pendapat
tentang apa yg along nk wat.....
(^________________________^)


*thx kt Pn hjh yg memberi
kepercayaan sepenuhnyerr kpd km....
yg berusaha utk km.....

"ingat kata2 ustaz latif.....
klu kita nak wat sesuatu yg baik,
wat pelan2 n sedikit demi sedikit...
tp BERTERUSAN n ISTIQAMAH......
jgn wat bnyk2 n drastik....
tp, SEKEJAP ja....."

sy hrp sy n kwn2...
dpt wat kerja sukarela nie
secara berterusan......
sy sgt2 suka jd volunteer kat HKL.......
AMIN............. ;)

Tuesday, April 27, 2010

NO ONE
NO ONE
NO ONE

.:JASA ~ Pos toHoi:. ep 2

ok... dh masuk ep 2....
erm... selain xtvt islamic...
kitaorg juga ad wat xtvt hiburan.....
tiga malm berturut2, ada tygn citer.....
pas2 malam sblm km smua balik ad wat malam kebudayaan...
setiap mlm nie ada cabutan nmbr bertuah...
hihihi....
best gilerr.....
ada slide show ~ tnjk gmbar sepjg program....
ada persembahan nasyid dr org asli....
ada persembahan nyanyian juga dari org asli....
nyanyi lagu yang & taubat maksiat dr grup wali band....
klu nak tau org kat tohoi
smua minat wali band.....
diaorg tau smua lagu wali band.....
pas2 sy pun dh terjangkit gak.....
balik rumah ari2, suruh awie cari dvd wali band....
hahahahaha....
ada persembahan dari adik2 ~ nyanyi lagu "selagi ada rindu"
sedap sgt2 lagu nie.......
pastu ada persembahan dari budak uia.....
sister hnya nyanyi lagu kurik-kundi....
tp wat stail mcm berbalas2 pantun cam2....
thx to k.imah.....
yg ajar kitaorg....
persembahan dr brother uia lg laa best
n x sangka diaorg akan wat cam2.....
disebabkn kebanyakkan bro jasa
tgk citer 'family outing'...
smua dh terpengaruh dah.....
diaorg wat persembahn tarian smbil main alat
muzik iaitu buluh....
background music ialah lagu wonder girls ~ nobody....
mmg best.....
pas2 sbg persembahn penutup
km smua nyany lagu 'akrab persahabatan'.....
masa nak balik sedih.....
sy pi berjumpa dgn keluarga angkt sy
sblm km balik....
amek buatkn sy tempo.....
tempo nie sy mmg idamkn dr dulu....
tempo yg sgt2 sy suka.....
terima kasih amek...
amek mcm tau apa yg sy impikan....
tempo sy di perbuat dr pokok yg menjalar
berwarna hijau....
ada bunga2 kuning yg comey....
ala.... mcm dlm filem2 @drama2 org putih
tue.....
pastu tiba2 masa lepas sesi tngkap gmbr
ada 2 org adik nie dtg kat sy...
kasi sy rantai n gelang yg
diperbuat dr pokok gelang....
terima kasih adik =)
pas2 ada seorg keluk tue
tetiba lari kat sy masa
kitaorg dh kena naik jeep....
dia minx nmbr fon sy....
smpai arinie sy nantikan
panggilan dr keluk tue....
x sempat nak tnya nama dia.....
yg best nyerr...
bnyk hadiah @ buah tgn yg km smua dpt...
ada yg dpt tempo, ayam, anak ayam,
pisang, beras, ubi kayu bakar....
ubi kayu bakar ialah mknn org asli yg sgt sedap....
sy sgt suka....
tekstur ubi kayu tue sgt halus n lembut....
pandai diaorg bakar....
sy jugak dpt beg yg di anyam
oleh mak angkat dibah....
mak angkat dibah kasi kat sy satu....
hihihi......
beg tue sgt comey....
anyaman yg halus n kombinasi warna
yg cantik.....
benda yg sy nak ckp..
I LUV TOHOI....
tgk kt fb ckp nak g tohoi
bulan 8 nie.....
nak g tohoi lg...
nak wat ihya ramadan kat sana....
masa tue musim buah-buahan + puasa....
mesti best....
harap smua org termasuk sy dpt pegi....
Amin......... insyaALLAH.....

Sunday, April 25, 2010

all about TOHOI....













.: JASA~Pos toHoi :. ep.1

bila teringat pasal g tohoi aritue,
satu benda ja yg nak cakap
BEST....

memang best....
pengalaman yg sgt2 berharga dlm hidup...
mcm mana nak start citer eh....


10/4/10
bertolak dari UIA ke kelantan.....
mmg sepjg perjalanan tidoq.....
x sedar apa....
tiba2 tersedar sebab bas berhenti dlm pkul
3.00 pg lebih2 camtue...
bas berenti kat merapoh....
pastu bas pun bertolak n meneruskan perjalanan...
dalam pkul 4 pg cam2, km sampai d masjid gua musang.....
smua org turun n sambung tidoq kat masjid tue....

11/4/10
solat subuh n lepas solat wat sesi perkenalan
dgn smua committee.....
lepas tue sarapan pagi yg sgt sedap....
nasi putih + sayur + ayanm masak merah....
sedap... sedap....
meneruskan perjalanan ke kuala betis(klu x silap)...
mengambil masa dlam 40 minit....
smpai kat sekolah kat kuala betis,
km smua mengeluarkan barang.....
time nie sy sgt suka....
sebab smua orag akn beratur pjg....
n pas2 barang.....
nmpk semangat kerjasama n berpasukan....

dlm pkul 10pg km smua bertolak ke tohoi....
ada yg naik lori n ada yg naik jeep...
sy naik jeep.....
perjalanan mengambil ms lebih kurang 45 minit....
jln nk masuk ke pos tue, mmg tnah merah + berbukit +
bengkang-bengkok.....
sepjg jln km hnya nmpak hutan....
n terserempak dgn lori2 balak....

smpai kat pos tohoi....
benda pertama yg terlintas....
nyaman nyer... mcm kwsn kpg....
smpai trus mulakn keja....
wat villagers calling...
iaitu panggil org kpg utk acara pembukaan...
n juga utk penyerahan anak angkat....

sy telah mendpt family kuntum b. panjang...
sy x jumpa pakcik kuntum sepjg program
krn pakcik kuntum pergi ke Gua Cha...
sy hny berjumpa dgn amek n keluk2....
diaorg sgt baik.....
n suka senyum.....

**********************************************************
byk xtvt yg km buat.....
tp ini yg x ikut urutan pnya.....

setiap ptg ada mahabbah visit....
kasi brg2 dapur.......
n berjumpa dgn family angkat...
utk mengeratkn silaturrahim....

ada wat grooming utk adik2....
ajar cara membersihkan diri......
mandi...
cara gosok gigi yg betoi.....
pastue kasi baju baru.....

masa MODUL.....
sy x join sgt......
sebab masa utk MODUL n DAKWAH
selalunyer jaln serentak....
sy lebih suka join dakwah....
best....
ajar adik2 doa, cara amik wudhuk dll.....

****************************************** to be continue